Membaca Cepat


Radikal Meningkatkan Kecepatan Membaca anda


Kecepatan Membaca dapat membantu anda untuk membaca dan memahami maklumat bertulis jauh lebih cepat. Hal ini membuat kemahiran penting dalam persekitaran di mana anda harus menguasai sejumlah besar maklumat dengan cepat, seperti norma di profesional yang bergerak cepat persekitaran. Terlebih lagi, ini adalah teknik kunci untuk mengetahui apakah anda menderita daripada "maklumat yang berlebihan", kerana dapat membantu anda untuk menjadi jauh lebih diskriminasi tentang maklumat yang anda konsumsi.

Kunci Insight

Trik yang paling penting tentang membaca cepat adalah untuk mengetahui maklumat apa yang anda inginkan dari sebuah dokumen sebelum anda mula membacanya. Jika anda hanya ingin garis besar isu yang membahas dokumen, maka anda boleh skim dokumen dengan cepat dan hanya mengambil fakta-fakta penting. Jika anda perlu memahami detail sebenarnya dokumen, maka anda perlu untuk membacanya perlahan-lahan cukup untuk memperoleh pemahaman penuh yang anda perlukan.
Anda akan mendapat penjimatan masa terbesar daripada kelajuan membaca dengan belajar untuk skim dokumen terlalu terperinci, meskipun anda akan belajar teknik akan membantu anda meningkatkan kelajuan membaca semua yang anda lakukan.

Masalah Teknikal

Bahkan ketika anda tahu bagaimana untuk mengabaikan detail yang tidak relevan, ada perbaikan teknikal lainnya boleh anda buat untuk gaya membaca anda yang akan meningkatkan kelajuan membaca anda.

Kebanyakan orang belajar cara membaca anak-anak muda membaca - baik surat-demi-huruf, atau kata-demi-kata. Sebagai orang dewasa, ini mungkin bukan cara yang anda baca sekarang: Cuba fikirkan tentang bagaimana otot-otot mata anda bergerak saat anda membaca ini. Anda mungkin akan menemukan bahawa anda memperbaiki mata anda pada satu blok kata-kata, kemudian menggerakkan mata ke blok seterusnya kata-kata, dan seterusnya. Anda membaca kata-kata blok pada satu waktu, bukan kata-kata satu-per-satu. Anda juga boleh melihat bahawa anda tidak selalu pergi dari satu blok ke selepasnya: kadang-kadang anda mungkin bergerak kembali ke blok sebelumnya jika anda tidak yakin tentang sesuatu.

Seorang ahli pembaca akan membaca banyak kata dalam setiap blok. Dia hanya akan diam di setiap blok untuk sesaat, dan kemudian akan pindah. Hanya jarang akan mata pembaca melompat kembali ke blok sebelumnya kata-kata. Hal ini mengurangkan jumlah kerja yang mata pembaca harus melakukannya. Ini juga meningkatkan kelantangan maklumat yang boleh diasimilasikan dalam jangka waktu tertentu.

Pembaca yang buruk akan menjadi macet, menghabiskan banyak masa membaca blok kecil kata-kata. Ia akan melompat semula sering, kehilangan arus dan struktur teks, dan membingungkan-nya pemahaman keseluruhan subjek. Gerakan mata yang tidak teratur ini dibuat membaca melelahkan. Miskin pembaca cenderung tidak menyukai membaca, dan mereka mungkin merasa sukar untuk berkonsentrasi, dan memahami maklumat bertulis.

Cara Menggunakan Tool

  • Membaca cepat bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca oleh:
  • Meningkatkan jumlah Perkataan baca di setiap blok.
  • Mengurangkan lamanya waktu yang digunakan untuk membaca setiap blok.
Dan mengurangkan jumlah kali mata anda melompat kembali ke kalimat sebelumnya.
Ini dijelaskan di bawah ini:

  • Meningkatkan jumlah kata dalam setiap blok: Hal ini membutuhkan upaya sedar. Cobalah untuk memperluaskan jumlah perkataan yang anda baca pada suatu masa: Dengan latihan, anda akan menemukan anda membaca lebih cepat.Anda mungkin juga mendapati bahawa anda dapat meningkatkan jumlah kata dalam setiap blok dengan memegang teks sedikit lebih jauh daripada mata anda. Semakin banyak kata anda boleh membaca di setiap blok, semakin cepat anda akan membaca!
  • Mengurangkan fiksasi waktu: Panjang minimum waktu yang diperlukan untuk membaca setiap blok mungkin hanya seperempat detik. Dengan memaksakan diri untuk mengurangkan masa yang anda ambil, anda akan mendapatkan lebih baik dalam mengambil maklumat dengan cepat. Sekali lagi, ini adalah masalah latihan dan kepercayaan diri.
  • Mengurangkan skip-kembali: Untuk mengurangkan jumlah kali mata anda melompat kembali ke kalimat sebelumnya, menjalankan pointer sepanjang garis yang anda baca. Ini bisa jadi jari, atau sebuah pena atau pensil. Mata anda akan mengikuti hujung pointer anda, merapikan aliran bacaan anda. Kelajuan di mana anda membaca menggunakan kaedah ini akan sangat bergantung pada kelajuan anda menggerakkan penunjuk.
Anda akan dapat meningkatkan kelajuan membaca anda jumlah tertentu anda sendiri dengan menerapkan teknik-teknik membaca cepat ini.

Apa yang tidak anda keluar daripada diri-pengajian adalah penggunaan enjin spesialis membaca dan keyakinan yang diperolehi daripada membaca cepat sukses - ini adalah tempat yang baik tentu saja satu hari boleh merevolusi kemampuan membaca anda.

Key mata:

Dengan kelajuan membaca anda boleh membaca maklumat lebih cepat. Anda mungkin juga mendapatkan pemahaman yang lebih baik itu, kerana anda akan menyimpan lebih daripada itu dalam memori jangka pendek.

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP