15 Tips Pengurusan Masa


15 Tips Pengurusan Masa


Sementara itu, di sini adalah 15 tips pengurusan masa yang praktikal untuk membantu anda memulakan ...

1. Menulis hal-hal turun

Sebuah kesalahan pengurusan masa yang umum adalah untuk cuba menggunakan memori anda untuk menjejaki terlalu banyak butiran yang mengarah kepada maklumat yang berlebihan.Menggunakan senarai tugasan untuk menulis hal-hal yang turun adalah cara yang bagus untuk mengambil alih projek-projek dan tugas-tugas anda dan menjaga diri terorganisir.

2. Prioritaskan pendaftaran

Memprioritaskan anda senarai agenda membantu anda fokus dan menghabiskan lebih banyak waktu anda pada hal-hal yang benar-benar penting bagi anda. Menilai tugas-tugas anda ke dalam kategori menggunakan sistem keutamaan ABCD dijelaskan dalam pengurusan masa sahaja.

3. Rancang minggu

Luangkan waktu di awal setiap minggu untuk merancang jadual anda. Mengambil waktu tambahan untuk melakukan hal ini akan membantu meningkatkan produktiviti dan mengimbangkan penting projek-projek jangka panjang dengan tugas yang lebih mendesak.Yang anda perlukan lima belas hingga tiga puluh minit setiap minggu untuk sesi perancangan anda.

4. Membawa notebook

Anda tidak pernah tahu kapan anda akan memiliki gagasan besar atau wawasan cemerlang.Membawa buku nota kecil ke mana pun anda pergi sehingga anda dapat menangkap fikiran anda. Jika anda menunggu terlalu lama untuk menuliskannya anda boleh lupa. Pilihan lain adalah dengan menggunakan perakam digital.

5. Belajarlah untuk berkata tidak

Banyak orang menjadi overload dengan terlalu banyak bekerja kerana mereka overcommit; mereka berkata ya ketika mereka benar-benar harus mengatakan tidak. Belajarlah untuk berkata tidak terhadap permintaan prioriti rendah dan anda akan membebaskan waktu untuk dibelanjakan pada hal-hal yang lebih penting.

6. Berpikirlah sebelum bertindak

Berapa kali anda mengatakan ya untuk sesuatu yang anda nanti menyesal? Sebelum melakukan tugas baru, berhenti untuk berpikir tentang hal ini sebelum anda memberikan jawapan. Ini akan menghalang anda daripada mengambil terlalu banyak pekerjaan.

7. Terus memperbaiki diri sendiri

Meluangkan masa dalam jadual anda untuk belajar hal baru dan mengembangkan bakat dan kemampuan alami. Sebagai contoh, anda boleh mengambil kelas, mengikuti program latihan, atau membaca buku. Terus-menerus meningkatkan pengetahuan dan kemahiran anda meningkatkan pemasaran anda, dapat membantu meningkatkan karier anda, dan merupakan jalan yang paling boleh dipercayai untuk kemandirian kewangan.

8. Fikirkan tentang apa yang anda berikan sehingga melakukan kegiatan rutin anda

Ini adalah ide yang baik untuk menilai secara teratur bagaimana anda menghabiskan waktu anda. Dalam beberapa kes, hal terbaik yang boleh anda lakukan adalah untuk berhenti melakukan aktiviti yang tidak lagi melayani anda sehingga anda dapat menghabiskan masa untuk melakukan sesuatu yang lebih berharga. Pertimbangkan apa yang anda berikan dalam untuk mengekalkan aktiviti anda saat ini.

9. Guna waktu sistem pengurusan

Menggunakan sistem pengurusan waktu dapat membantu anda menjejaki segalanya yang perlu anda lakukan, mengatur dan memprioritaskan pekerjaan anda, dan mengembangkan rencana suara untuk menyelesaikannya. Sebuah sistem bersepadu seperti lem yang memegang semua amalan pengurusan masa terbaik bersama-sama.

10. Mengidentifikasi kebiasaan buruk

Buatlah senarai kebiasaan buruk yang mencuri waktu anda, menyabot tujuan anda, dan menghalang kejayaan anda. Setelah anda melakukannya, bekerja pada mereka satu per satu masa dan secara sistematik menghilangkan mereka daripada kehidupan anda. Ingat bahawa cara paling mudah untuk menghilangkan kebiasaan buruk, itu untuk menggantinya dengan kebiasaan yang lebih baik.

11. Jangan melakukan pekerjaan orang lain

Adakah anda terbiasa melakukan pekerjaan orang lain kerana atau 'pahlawan' mentaliti?Melakukan hal ini memakan masa yang anda mungkin tidak mempunyai. Sebaliknya, tumpuan pada projek-projek anda sendiri dan tujuan, belajar untuk mendelegasikan secara berkesan, dan mengajar orang lain bagaimana melakukan pekerjaan mereka sendiri.

12. Buatlah tujuan jurnal

Jadwalkan waktu untuk menetapkan dan menilai tujuan anda. Bermula sebuah jurnal dan tuliskan kemajuan anda untuk setiap tujuan. Pergi melalui jurnal matlamat anda setiap minggu untuk memastikan anda berada di jalur yang benar.

Menjaga sebuah jurnal di komputer anda belum pernah lebih mudah!

13. Jangan menjadi perfeksionis

Beberapa tugas tidak memerlukan upaya terbaik anda. Menghantar email pendek kepada seorang rakan, misalnya, tidak boleh mengambil lebih daripada beberapa minit. Belajarlah untuk membezakan antara tugas-tugas yang sesuai dilakukan dengan sangat baik dan tugas-tugas yang hanya perlu dilakukan.

14. Hati-hati dengan "filler" tugas

Bila anda mempunyai senarai yang harus dilakukan penuh dengan tugas-tugas penting, berhati-hatilah agar tidak terganggu oleh "filler" tugas. Menguruskan hal-hal seperti lemari buku anda ataupun arkib surat-surat boleh menunggu sehingga anda menangani item yang mempunyai keutamaan tertinggi.

15. Elakkan "kecekapan perangkap"

Menjadi cekap tidak selalu berarti bahwa anda sedang produktif. Elakkan memuat tugas-tugas yang boleh anda lakukan dengan kecekapan yang tidak perlu dilakukan sama sekali. Hanya kerana anda sedang sibuk dan menyelesaikan sesuatu bukan bererti anda benar-benar mencapai sesuatu yang signifikan.

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP