Mempelajari Kaedah Belajar


Dapat Mengurangkan Masa Belajar Dan Masih Mampu Mendapatkan Keputusan Lebih Baik? Menggunakan Teknik Belajar Efektif saya, Anda Dijamin Sukses!

Salah satu hal yang kita harapkan anda untuk memuat secara osmosis, tapi hampir tidak pernah menyebutkan secara jelas, adalah teknik untuk belajar sendiri. Selepas anda meninggalkan universiti, anda akan dapat diharapkan mampu belajar sendiri seumur hidup anda.Dan satu jam yang dihabiskan untuk mengatasi masalah meta-kemahiran pembelajaran kepada dalam mengurangkan masa untuk benar-benar belajar.

Banyak pekerjaan yang telah dilakukan selama beberapa dekad tentang bagaimana orang belajar. Dokumen ini menunjukkan pelbagai teknik yang boleh membuat anda belajar lebih efektif. Anda mungkin ingin bereksperimen dengan beberapa daripada mereka untuk melihat apakah mereka bekerja untuk anda.

Saya sarankan pekerjaan pada pembelajaran dipercepat oleh Colin Rose dan Brian Tracy. Anda mungkin juga ingin membaca J.J. Gibbs, "Menari dengan Buku".

Prinsip

1. Anda boleh belajar apa-apa jika anda memiliki tujuan yang memerlukan itu. Ini bererti bahawa anda harus menyambung apa yang anda belajar untuk tujuan peribadi anda dalam cara yang kredibel. Mencoba untuk belajar kerana beberapa manfaat orde kedua (mendapatkan kredit atau credential) akan tampak sangat sulit.

2. Belajar cara belajar adalah kemahiran teras. Ini mungkin adalah salah satu kemahiran yang tidak pernah secara jelas disebutkan dalam semua tahun-tahun yang telah dihabiskan di sekolah. Tapi itu satu tempat yang paling ada hadiah bagi pelaburan terkecil.

3. Siapa saja dapat belajar lebih cepat dengan menyusun maklumat. Ini adalah salah satu trade-off Common - mendapatkan kanan ke dalamnya dapat merasa memuaskan, tetapi memuat beberapa waktu untuk mengorganisir dapat meningkatkan keberkesanan, bahkan jika tidak merasa begitu memuaskan dalam jangka pendek.

4. Perisikan tidak tetap. Anda mungkin tahu bahawa gagasan sebuah monolithic hal yang disebut 'kecerdasan' adalah dalam ketidaksayangan sekarang (lihat karya Martin Gardner).Nampaknya ada beberapa bukti bahawa apa yang mungkin kita anggap sebagai secara intuitif perisikan (misalnya kemampuan untuk menyelesaikan sesuatu secara kognitif) boleh meningkat dengan beberapa jenis kegiatan mental.

5. Belajar lebih bermakna pendapatan lebih. Mereka yang belajar lebih banyak, dan melakukannya terus menerus selama hidup mereka, apakah lebih baik dalam kerjaya apa pun yang telah mereka pilih.

6. Pengetahuan dan kemahiran mengatasi rintangan.Meningkatkan kemahiran bertahan hidup keduanya tidak peduli apa pun situasi anda.

7. Segala sesuatu yang anda bayarkan perhatian, baik secara sedar atau tidak sedar, akan ingat selamanya. Apa yang tampaknya tersesat adalah cara untuk mengakses kenangan. Jadi pembelajaran yang berkesan menuntut anda untuk berada di sana, pada saat, dan untuk membuat hal-hal yang anda pelajari berkesan, iaitu mudah untuk mengakses. Apa pun yang membuat apa yang anda belajar berbeza membantu untuk membuatnya mudah diingat. Jadi apakah kandungan emosional anda asosiasikan dengan materi.

Ada beberapa tahap untuk belajar, masing-masing yang melibatkan sejumlah aspek. Beberapa versi dari urutan ini tepat setiap kali anda duduk untuk belajar. Urutan juga berlaku pada peringkat yang lebih tinggi: turun Tentu saja, turun gelaran anda, dan bahkan seluruh hidup anda.

Hak keadaan fikiran

Ada enam aspek untuk berada dalam keadaan yang benar fikiran untuk belajar. Jika anda berfikir tentang situasi di mana anda sepertinya menyerap pengetahuan tanpa ada usaha nyata, anda mungkin akan mendapati bahawa semua aspek masuk ke bermain. Bayangkan betapa senangnya bermanfaat jika segala sesuatu yang anda harus belajar datang begitu mudah.

Berikut adalah enam aspek:

1. Mencari alasan peribadi anda ingin mempelajari materi ini. Ini mungkin sesuatu yang sudah jelas dalam benak anda, tapi mungkin menjadi sesuatu yang anda perlu buat.Menciptakan keinginan untuk belajar sesuatu yang khusus mungkin memerlukan yang menghubungkan pengetahuan untuk citra diri anda, tetapi boleh membantu untuk berfikir dalam hal keterampilan yang hilang ingin anda miliki; atau anda mungkin perlu menyambungkan pengetahuan untuk tujuan-tujuan yang lebih besar anda. Namun, jika anda tidak memiliki alasan yang baik untuk belajar, belajar tidak akan berlaku dengan mudah dan mungkin tidak terjadi sama sekali. Anda tidak boleh dipaksa untuk belajar.

2. Setelah datang dengan alasan anda untuk mempelajari sesuatu, anda perlu menterjemah alasan-alasan ini menjadi motivasi. Mengajukan soalan seperti "apa untungnya bagi saya?"boleh membantu. Bagi kebanyakan orang, peningkatan kandungan emosional alasan menambah motivasi tambahan. Cuba bayangkan, mendengar, atau merasakan situasi yang bermanfaat hasil daripada selepas mempelajari materi.

3. Menemukan cara untuk membuat materi relevan bagi anda, sekarang. Salah satu cara untuk melakukan ini ialah dengan bertanya, "apa yang paling penting tentang materi ini?" atau "bagaimana saya boleh menggunakan bahan ini sekarang juga?".

4. Membangun menjangkakan tentang materi pembelajaran. Bayangkan apa yang wawasan mungkin akan datang kepada anda ketika anda benar-benar memahami materi. Bayangkan polishing off tugas atau ujian akhir dengan mudah. Bayangkan jika anda mampu menjawab soalan teknikal memukau di wawancara kerja.Apa pun yang diperlukan, mencari cara anda ingin untuk memulakan.

5. Memiliki ekspektasi positif: bahawa anda akan menemukan materi mudah difahami, bahawa hal itu akan menarik, bahawa hal itu akan menarik, bahawa hal itu bermanfaat kepada, bahawa ia akan menyambung dengan apa yang sudah anda ketahui. Harapan adalah ramalan yang terpenuhi dengan sendirinya - apa yang anda harapkan adalah apa yang anda dapatkan.

6. Memiliki fikiran yang tenang. Belajar tampaknya bekerja lebih baik jika anda biasanya rileks.Beberapa hal yang mungkin bisa membantu:

o sedar santai, dan bermain muzik yang membantu anda tetap santai;

o pernafasan sebelum anda mulai, dan sering selama tempoh belajar anda;

o mempunyai tempat kerja yang terorganisasi sehingga anda tidak terus-menerus terganggu oleh bahagian lain daripada kehidupan anda;

o memberi diri sendiri hadiah saat Anda telah menyelesaikan beberapa tugas secara efektif (tidak dibuat berdasarkan waktu ini atau yang lain anda akan menjadi waktu-pelayan dalam kehidupan anda sendiri).

Berbagai cara untuk masukkan

Berikut adalah senarai cara yang boleh anda gunakan dalam mendapatkan berbagai materi baru:

  • Play untuk kekuatan anda dalam hal bagaimana anda memproses maklumat. Beberapa orang cenderung untuk membayangkan, maklumat muat lain auditorily, sementara yang lain kinesthetically muat itu. (Coba kuis ini). Guna teknik apa pun dominan anda adalah ketika anda cuba untuk mendapatkan pegangan tentang sesuatu yang baru, bila anda melihat bagaimana hal-hal yang berpadanan bersama-sama, atau ketika mereka hak suara.
  • Membuat garis besar umum daripada apa yang anda pelajari.
  • Bertanya "apa yang akan saya boleh lakukan dengan cara berbeza kerana belajar ini?".
  • Browse melalui materi, melihat tajuk, gambar, jadual dll
  • Bertanya "apa yang aku sudah tahu tentang ini?".
  • Bertanya "apa yang saya perlukan untuk mengetahui?".
  • Memecah material menjadi potongan-potongan kecil; atau mula di mana sahaja.
  • Tanyakan kepada diri anda soalan sebelum atau selepas melihat masing-masing sepotong.
  • Gunakan peta minda.
  • Menanda setiap bahagian yang anda membacanya, atau bila anda memahaminya. Dapatkan taktil.
  • Serlahkan maklumat baru. (Menggunakan stabilo boleh kepada, tetapi menyoroti sering menjadi pengganti untuk membaca; malah menemukan lain, yang lebih pelbagai cara menekankan mata penting.)
  • Baca mata penting secara dramatik, atau bisikan mereka (kami terbiasa memikirkan membisikkan kata-kata yang penting!).
  • Review materi keras.
  • Membayangkan materi dalaman.
  • Berjalan-jalan saat membaca atau mendengar.
  • Masukkan ide kunci on post-it notes dan menetapkannya dalam pola-pola yang bermakna berbeza di meja anda, papan, atau dinding.
  • Membuat nota dari pikiran anda sendiri, bukan isi dari apa yang anda berinteraksi dengan (iaitu tidak menyalin daripada itu, dan tidak parafrase itu - menghasilkan versi anda sendiri).
  • Berjalan-jalan. Nampaknya otak anda untuk mengkonsolidasikan apa yang telah anda belajar jika anda memberikan beberapa damai "cooling down" waktu.
  • Guna sistem buddy. Saling bertanya soalan tentang apa yang telah anda pelajari.


Melayari daripada sudut yang berbeza

Howard Gardner telah menyarankan kewujudan dari 7 kecerdasan, kemampuan kelompok yang berkaitan.Beberapa cara di mana anda mungkin boleh membawa ini ke dalam bermain adalah dengan melihat materi dalam cara yang berbeza yang berkaitan dengan mereka.

Kecerdasan linguistik - menjelaskan materi dengan suara keras, atau menggunakan format soalan dan jawapan.

  • Kecerdasan logis-matematik - menggunakan diagram alur atau rajah untuk material.
  • Kecerdasan spasial - membuat gambar dari materi.
  • Kecerdasan muzikal - bermain muzik latar belakang saat anda belajar.
  • Kecerdasan interpersonal - mengajar orang lain.
  • Kecerdasan intrapersonal - memamah biak pada bahan.
  • Kecerdasan kinestetik-jasmani - gunakan kad indeks diisih dengan cara yang berbeza.
  • Masalah besar lainnya adalah saiz potongan yang anda alami memilih ketika anda menerokai sesuatu yang baru. Jika sesuatu tampak sukar difahami, mungkin anda perlu `bongkah up ', yang naik satu tingkat logik. Di sisi lain, jika anda tidak merasa seolah-olah anda benar-benar mendapatkan itu, maka mungkin anda perlu `bongkah turun 'dan bergerak turun satu tingkat logik.Anda juga boleh menemukan bahawa anda menetapkan hal-potong ukuran tertentu, dan bahawa anda merasa kewalahan dengan topik yang melebihi saiz potongan muzik anda, atau tenggelam dalam satu yang terlalu kecil.


Ini juga merupakan ide bagus untuk meletakkan hal-hal yang anda lihat ke dalam rangka kerja, yang menghubungkan mereka dengan apa yang sudah anda ketahui.

Itu tidak menjadi masalah jika anda membina rangka kerja ini top-down atau bottom-up, tetapi kewujudan struktur mengurangkan perasaan anda `lostness 'dan juga mengurangkan jumlah kandungan eksplisit yang harus anda ingat.

Memorising

Berikut adalah beberapa cara yang boleh membantu anda mengingati:

  • Memutuskan untuk ingat.
  • Muat istirahat secara teratur.
  • Secara teratur meninjau nota: selepas satu jam, selepas sehari, selepas seminggu, selepas sebulan, selepas enam bulan. (Anda akan memerlukan sebuah cara terorganisir memastikan bahawa hal ini berlaku, tetapi hal ini sangat berkesan.)
  • Guna multiindrawi kenangan, iaitu ingat menggunakan representasi sebanyak mungkin.
  • Menghasilkan gambaran visual yang melibatkan bergerak, interaksi, dan warna.
  • Guna muzik latar belakang yang sama untuk meninjau seperti ketika anda pelajari, dan mungkin mengasosiasikan muzik tertentu dengan topik tertentu.
  • Tetapkan penuh arti menggunakan kata-kata kunci.
  • Melihat secara singkat peta minda, kemudian menyimpannya dan cuba untuk mencipta semula itu. Ulangi sampai anda boleh mengeluarkan semula dengan sempurna.
  • Guna kad flash dengan kandungan utama mereka.
  • Guna orde lebih quality peta pikiran untuk menyambung peta minda individu bersama-sama.
  • Guna mnemonik atau singkatan.
  • Ulasan pada waktu tidur.
  • Nombor mata.
  • Overlearn, iaitu belajar di luar titik di mana anda mempunyai ingat.
  • Menekan jumlah materi oleh chunking dan menggunakan kata kunci.

Menampilkan you know

Menunjukkan kepada diri sendiri bahawa anda benar-benar memahami dan mengingati dapat meningkatkan rasa percaya diri anda bahawa belajar adalah anda benar-benar bekerja.Mengajar orang lain, atau pura-pura menulis atau amalan tugas dan ujian, boleh kepada di sini.

Meninjau dan merenungkan muat

Selepas setiap sesi belajar, meninjau muat yang anda ikuti.Apa yang berjaya, apa yang tidak, apa yang akan anda lakukan secara berbeza lain kali. Melakukan hal yang sama pada akhir setiap minggu, selepas setiap tugas, dan selepas setiap peperiksaan. Membuat nota daripada apa yang telah anda pelajari tentang belajar, dan menggunakan mereka untuk meningkatkan sesi belajar selepasnya.

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP