Penetapan Matlamat


SMART Menetapkan Tujuan: Cara yang pasti untuk Mencapai Objektif anda!

Saya menggalakkan anda untuk mengambil sebuah pena dan secarik kertas dan menuliskan tujuan yang ingin anda jangkau. Lihat setiap tujuan dan mengevaluasinya. Membuat perubahan apapun yang diperlukan untuk memastikan semuanya telah memenuhi kriteria untuk tujuan SMART:

S = Spesifik

M = measurable

A = dicapai

R = Realistis

T = tepat waktu

Terperinci

Objektif harus bersifat langsung dan menekankan apa yang anda inginkan terjadi. Spesifik membantu kita untuk memfokuskan upaya kami dan dengan jelas mendefinisikan apa yang akan kita lakukan. Spesifik adalah Apa, Mengapa, dan Bagaimana model SMART.

APA yang akan kamu lakukan? Tindakan Guna kata-kata seperti langsung, mengatur, menyelaras, memimpin, mengembangkan, merancang, membina dll.

MENGAPA hal ini penting untuk dilakukan pada saat ini? Apa yang anda ingin akhirnya capai?

CARA yang akan melakukannya? (Melalui. ..)

Pastikan matlamat yang anda tetapkan sangat spesifik, jelas dan mudah. Alih-alih menetapkan tujuan untuk menurunkan berat badan atau lebih sihat, menetapkan tujuan khusus untuk kehilangan 2 cm daripada pinggang anda atau untuk berjalan 5 batu pada kelajuan mencabar aerobik.

Diukur

Jika anda tidak bisa mengukur itu, anda tidak bisa mengelolanya. Dalam erti yang luas, turun pernyataan tujuan adalah ukuran untuk projek, jika tujuan tercapai, yang ini sukses. Namun, biasanya ada beberapa jangka pendek atau pengukuran kecil yang boleh dibina ke destinasi. Pilih tujuan dengan kemajuan yang terukur, sehingga anda dapat melihat perubahan berlaku. Bagaimanakah akan anda lihat ketika anda mencapai tujuan anda? Jadilah khusus! "Saya ingin membaca bab 3 buku daripada 100 halaman saya sendiri sebelum ulang tahun saya" menunjukkan objek khusus yang akan diukur. "Aku ingin menjadi pembaca yang baik" tidak seperti yang diukur. Menetapkan kriteria konkrit untuk mengukur kemajuan menuju pencapaian setiap tujuan yang anda tetapkan. Ketika anda mengukur kemajuan anda, anda tetap di jalur, mencapai tarikh target anda, dan mengalami kegembiraan yang memacu prestasi anda pada upaya terus-menerus yang diperlukan untuk mencapai tujuan anda.

Kemampuan

Ketika anda mengenalpasti tujuan yang paling penting bagi anda, anda mula memikirkan cara-cara anda boleh membuat mereka menjadi kenyataan. Anda mengembangkan sikap, kemampuan, keterampilan, dan kemampuan kewangan untuk menjangkau mereka. Anda mula melihat dahulu diabaikan kesempatan untuk membawa diri anda lebih dekat untuk mencapai tujuan anda. Matlamat yang anda tetapkan yang terlalu jauh dari jangkauan anda, anda mungkin tidak akan komited untuk melakukan. Walaupun anda mungkin mulai dengan niat baik, pengetahuan bahawa itu terlalu banyak untuk anda bererti bawah sedar anda akan selalu mengingatkan anda tentang fakta ini dan akan menghalang anda daripada bahkan memberikan yang terbaik. Objektif perlu sedikit peregangan anda sehingga anda merasa bahawa anda boleh melakukannya dan itu akan memerlukan komitmen nyata daripada anda. Contohnya, jika anda bertujuan untuk kehilangan £ 20 dalam satu minggu, kita semua tahu bahawa tidak boleh dicapai. Tapi tatacara tujuan untuk longgar £ 1 dan ketika anda sudah mencapai itu, bertujuan untuk kehilangan £ 1 lebih lanjut, akan tetap boleh dicapai untuk anda. Perasaan sukses yang membawa ini membantu anda untuk tetap termotivasi.

Realistis

Ini bukan sinonim untuk "mudah." Realistis, dalam hal ini, bererti "do-mampu." Ini bererti bahawa kurva belajar bukan merupakan kemiringan menegak, bahawa kemampuan yang diperlukan untuk melakukan pekerjaan yang sedia; bahawa projek keseluruhan sesuai dengan strategi dan tujuan organisasi. Sebuah projek realistik boleh menggalakkan kemahiran dan pengetahuan daripada orang yang bekerja di atasnya tetapi tidak boleh melanggarnya. Merancang suatu rencana atau cara mendapatkan ada yang membuat tujuan realistik. Objektif harus realistik untuk anda dan di mana anda berada saat ini. Objektif tidak pernah lagi makan permen, kuih, kerepek dan coklat mungkin tidak realistik untuk seseorang yang benar-benar menikmati makanan ini. Sebagai contoh, mungkin akan lebih realistik untuk menetapkan tujuan makan sepotong buah setiap hari, bukan satu item manis. Anda kemudiannya boleh memilih untuk bekerja ke arah mengurangkan jumlah produk manis secara berperingkat sebagai dan saat ini merasa realistik untuk anda. Pastikan anda menetapkan tujuan yang boleh anda capai dengan susah payah! Terlalu sukar dan anda menetapkan panggung untuk gagal, tapi terlalu rendah menghantar mesej bahawa anda tidak begitu mampu. Menguruskan Bar cukup tinggi untuk prestasi yang memuaskan!

Tepat

Tetapkan kerangka masa untuk tujuan: untuk minggu depan, dalam tiga bulan, dengan kelas lima. Mengakhiri titik pada tujuan anda memberikan target yang jelas untuk diproses. Jika anda tidak menetapkan waktu, komitmen terlalu samar. Cenderung tidak berlaku kerana anda merasa anda boleh mulai kapan saja. Tanpa batas waktu, tidak ada urgensi untuk mula mengambil tindakan sekarang. Waktu harus boleh diukur, boleh dicapai dan realistik. Setiap orang akan mendapat manfaat daripada tujuan dan sasaran jika mereka SMART. SMART, adalah instrumen untuk menerapkan dalam menetapkan tujuan dan sasaran.

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP